Monday 29 May 2017

Parent- thing

Bukan senang nak jadi ibu bapa ni. Serius. Aku, sampai sekarang, anak dah 3, tak ada satu anak pun yang buat aku rasa senang jadi ibu. Daripada mereka celik ke dunia ni sampai sekarang. Lepas satu, yang kau taubat kau dah serik, kemudian beranak anak kedua, sedar sedar dah masuk anak ketiga. Haha!

Begitulah. Kau beranak dan ada anak ja, secara teknikalnya kau jadilah seorang ibu atau bapa. Atau kedua duanya jika kau saja yang anak kau ada.

Bacalah kitab setebal manapun bab ilmu keibu bapaan ni, bagi aku parenting is still parent- thing. Hal - hal yang berkisar bab bab kau dan anak anak kau yang terpaksa kau hadap setiap hari selagi kau jadi parent dan mereka jadi anak, walau esok lusa mereka dah besar dan beranak pinak. Sakit beranak tu satu hal. Mengandung, mabuk, layan mengidam (haha) itu pun satu hal. Kes kes setiap mak bapak ni sentiasa unik antara satu sama lain dan aku pun tak terkecuali dalam hal tersebut.

Cakap bab impian, nak besarkan anak sampai jadi orang berguna, aku rasa semua ibu bapa pun bergelut isu yang sama : which and which harus dibuat bagi memastikan anak anak membesar dengan sempurna. Sampailah satu masa aku rasa thats it. Aku rasa lebih tenang jika aku pilih untuk go with the flow saja. Apa yang anak anak aku tunjuk melalui kebolehan yang mereka ada, itulah yang aku akan dorong dan gilap perlahan lahan.

Ada anak anak yang dah besar memang best. Kau dah tak perlu bangun malam siapkan susu. Hehe.

Mengamuk. Perangai anak bongsu yang buat aku geram selalu.

Nak besarkan anak anak, selain kau perlukan ilmu, dan keupayaan fizikal serta mental, paling kau perlukan ialah sifat tidak pernah putus asa dalam diri kau serta selalulah belajar perbaiki diri. Jangan jemu baiki diri sebagai parent, inshaAllah anak anak kau pun akan turut terikut baiki diri mereka setiap hari sebagai anak. Semudah itu saja sebenarnya. Kau dapat apa kau buat. Dan kadang kala kau mendapat apa yang kau langsung tak buat. Haha. Sabarlah. Tuhan tahu kemampuan kau dalam membesarkan mereka. 

Penat?

Selamat datang ke dunia realiti. Zaman kau bercinta bagai nak rak, lepas tu kahwin, kau jangan lupa satu lagi bahagian yang datang dalam hidup kau dan takkan hilang sampai bila bila ialah : anak. Selepas kau jadi ibu bapa, kau akan hadap segala macam karenah yang tak ada satu formula tertentu pun terbukti berjaya. Semuanya ialah trial and error then improvise. Begitulah dalam kehidupan seharian setelah bergelar ibu bapa. 

Satu lagi bahagian kau jangan lupa ialah pada waktu kau mulai menjadi ibu bapa, kau juga akan mulai membayar kifarah kau sebagai anak satu ketika dulu kepada ibu bapa kau juga. Jadi, bina hubungan yang kukuh dengan ibu bapa kau dan banyakkanlah mengejar redha mereka. Mudah hidup kau sebagai anak, mudahlah kau juga besarkan anak anak kau hendaknya. 


No comments:

Post a Comment