Monday 25 September 2017

Tesco

Do not underestimate anak anak kita.

Mereka sebenarnya boleh faham sesuatu maklumat jika kita berikan rasionalnya. Tak kira umur berapapun saya tetap jelaskan kepada mereka the reason why i dont do this and why i do that.
Contohnya, apabila mereka merungut "mama selalu tak bawa shitah ke tesco" setelah dia melihat saya bawa pulang barang dapur dalam beg plastik tesco.

Lalu saya pun beritahu " Mama terus daripada office ke tesco.kalau singgah balik rumah dulu ambil shitah nanti lambat sebab mama nak balik solat. Beli cepat cepat dan balik terus."

Saya dah lama tak berikan alasan atau reka reka alasan untuk buat mereka percaya. Saya hanya terus beritahu rasional kenapa saya buat sesuatu perkara apabila anak anak pertikai.
Dahulu, saya selalu cakap begini "Ala shitah. Sorry. Lepas ni mama bawa k (tanpa niat mahu tunaikan. Dan akhirnya lupa lagi walau anak ingat pada janji)".

Kesan kita memujuk dan mengada adakan alasan adalah sangat buruk. Sejak saya berhenti amalkan, saya dapati anak anak kurang buat perangai, senang dikendalikan dan jarang minta sesuatu yang mereka tahu kenapa saya tidak akan tunaikan.

Ada kalanya juga dia akan mencuba "mama boleh tak kita pi tesco?" dan saya akan bertanya "shitah nak beli apa di sana?" kemudian dia sendiri yang akan buat janji "shitah lama tak pi tesco. Shitah nak jalan jalan ja. Boleh dak mama" Pada waktu begini, saya terus akan buat janji dengannya "kita pi teman mama beli barang studio kat tesco. Tapi mainan semua tak boleh beli ya. Lepas makan kita balik. Shitah kata tadi nak pi tengok tengok ja kan?"

Lazimnya cara ini berkesan. Apabila kita mengawal kemahuan anak anak, dan mereka difahamkan bahawa ada perkara sia sia tak berguna dan hanya merugikan (selalu juga saya beritahu, kenapa tak boleh ke sesuatu tempat tanpa tujuan spesifik antaranya ialah kos minyak, habiskan duit dan masa), mereka lazimnya akan faham - syaratnya kena ulang ulang selalu beritahu.

Disebabkan amalan ini juga, saya sendiri kurang berpeleseran di pasaraya tanpa sebab, dan anak anak juga kurang meminta berpeleseran tanpa tujuan. Ingat, kita yang kawal keadaan. Anak anak lazimnya akan berfikir seperti mana kita bentukkan mereka. Justeru, perlu selalu rasionalkan tindakan anda.

Jangan jemu beritahu kenapa dan perlu tunjuk melalui amalan.

Selamat mencuba!
Mama
Yang jarang jarang sekali bawa anak anak ke pasaraya

No comments:

Post a Comment