Monday 25 September 2017

Selipar Jepun

Malam semalam, pakhang korek paku kat selipar jepun makhang sambil merungut "hang ni kalau orang tengok aku ni dok buat gheja laguni, orang gelak kat aku. Dari pebaik kereta, jadi tukang kedai hang sampailah selipar hang aku nak kena bertukang bagi. Awatlah Tuhan buat laguni kat aku. Pada aih hat Dia hantaq mai pun la ni"

Makhang pun sengih sengihlah dan janji harini nak beli selipar baru. Ya lah. Bukan mahal pun. Kalau cap ayam di kedai RM2 pun ada jual. Tapi macam biasalah, selagi tak punah, selagi tu lah memakai. Lalu terlupa lagi petang tadi untuk beli ganti selipar semalam yang sudah uzur amat tak boleh digunakan akibat berlubang.

Tapi, semalam makhang sempat jawab sepatah " Ala, bukan sebab duit saya tak mahu beli baru. Bukan semua benda saya nak claim pada kamu. Nanti saya belilah. Cuma keperluan tidaklah mendesak. Lagipula ada kamu, benda apa yang rosak pun boleh elok semula kan?" Diamlah pakhang tanpa menyahut. Dia tahu amat kalau dilayan lagi nanti banjirlah makhang teringat betapa susahnya keadaan makhang sebelum pakhang kutip bela dulu.

Bukan hanya duit ringgit sahaja mampu membahagiakan. Kadangkala mengenang kebaikan pasangan juga perasaan yang mampu menenangkan dan menyenangkan. Hehe.

Jadinya nanti, apabila salah satu daripada kami pergi, moga moga 19 tahun yang telah lama memisahkan itu sebelum bertemu kembali 3 tahun kebelakangan ini berganti dengan kenangan yang abadi, sampai bawa ke mati.

Makhang,
Hari ini teringat betapa Tuhan itu Maha Memakbulkan doa yang pernah dititipkan walau waktu itu tidak diminta bersama nama tuan empunya badan.

No comments:

Post a Comment